W ziemniakach znajdziemy sporo witaminy C. Odpowiednio przyrządzone, pozwalają zachować znaczną jej część i na talerzu. Najlepiej więc ziemniaki piec lub gotować na parze. Warto też,  szczególnie teraz latem, gdy mamy dostęp do świeżych, młodych ziemniaków, zamiast obierania, tylko porządnie je umyć i wyczyścić szczotką do warzyw pod bieżącą wodą. Ugotowane, czy pieczone, nabierają wtedy pysznego lekkiego posmaku. A skórkę można zjeść lub obrać już na talerzu. 

A co do zapiekanki – jeśli pokroimy surowe ziemniaki w cienkie plastry, nie trzeba będzie ich wcześnie gotować ani podsmażać. 

ZAPIEKANKA ZIEMNIACZANA Z PIECZARKAMI I KOZIM SEREM

 SKŁADNIKI:

* Kilka ziemniaków

* Duża garść pieczarek

* Czerwona cebula

* Kawałek sera koziego

* Natka pietruszki

* Masło do wysmarowania naczynia

* Gruboziarnista sól

* Grubo mielony pieprz

WYKONANIE:

Naczynie żaroodporne wysmarować masłem. Ziemniaki (ich ilość zależy od wielkości naczynia żaroodpornego i apetytu) porządnie umyć, wyszorować szczotką i pokroić na cienkie plastry. Wyłożyć nimi dno i brzegi naczynia. Pieczarki i cebulę pokroić na grube plastry. Przekładać grube warstwy ziemniaków cieńszymi warstwami złożonymi z pieczarek i cebuli, posypując je szczyptą soli i pieprzu. Na wierzch, czyli ostatnią warstwę ziemniaków, można położyć łyżeczkę masła. Zamknąć naczynie i wstawić do rozgrzanego piekarnika na ok.30 minut. Chwilę przed wyjęciem posypać starkowanym kozim serem i zapiekać jeszcze chwilę bez przykrywki. Posypać posiekaną natką pietruszki. 

Na obiad: zapiekanka ziemniaczana, surówka z kapusty pekińskiej, marchewki i cebuli i świeży sok z jabłek. Smacznego, życzy Panikanaka.


Advertisements